בן אפלק גילה את המקום האמיתי שלו, מאחורי המצלמה, רק שחבל שהרס מעט את המסיבה בזה שהכניס את עצמו לתפקיד הראשי.
לפני כשנתיים, לאחר שורה של כשלונות מלפנים למצלמה, החליט בן אפלק למצוא מקום חדש. המקום היה כסא הבמאי. הנסיון היה מוצלח והראה שבאמת יש משהו בבן אפלק. סרטו, "נראתה לאחרונה" הראה שאפלק הוא לא רק שחקן מעצבן, אלא גם במאי מוכשר. אפלק התגלה כבמאי שיודע למתוח את הצופים שלו ובאותו זמן לרגש אותם. דווקא ב"נראתה לאחרונה" אפלק בחר את הדרך הנכונה ולא החליט ללהק את עצמו. במקום זאת, החליט לתת את מושכות התפקיד הראשי לאחיו, קייסי אפלק (השחקן המוכשר מבין השניים). קייסי הצליח להוביל את הסרט למקומות הנכונים והמדוייקים ביותר. פה בדיוק מגיעה הבעיה של בן בסרטו השני כבמאי. ב"גנב עירוני" הוא החליט שהפעם ילהק את עצמו לסרט בתפקיד הראשי, החלטה שמתגלה כטעות.
"גנב עירוני", שעתה יצא לאקרנים, דומה במובנים רבים ל"נראתה לאחרונה". שניהם דרמות מתח, שניהם סרטים עם רשימת שחקנים מצויינת שמאוד עוזרים לקדם את העלילה. ההבדל היחידי הוא שבסרט הראשון קייסי בתפקיד הראשי מצליח לסחוף את הצופים יחד איתו, בשני בן רחוק מלהצליח.
יש משהו בבן כשחקן שהוא פשוט מעצבן. אני לא מצליח באף אחד מהסרטים בהם שיחק להתחבר לדמות שהוא מביא. תמיד יש משהו מזוייף בהבעות פנים שהוא מביא למסך, החיוך המפורסם שלו לא כובש אותי ורק מרגיז אותי. אפלק כשחקן הוא אנמי ואינו מצליח להעביר רגש למסך. הדבר כל כך חבל, בגלל ש"גנב עירוני" היה יכול להיות סרט פי 10 יותר טוב אם בן היה נשאר מאחור ונותן לקייסי להוביל אותו. למה פשוט לא בחר לקחת את אחיו לשחק במקומו, הרי קייסי מתגלה בשנים האחרונות כאחד השחקנים המגוונים שיש בהוליווד. סרטו האחרון "הרוצח שבתוכי" אומנם לא היה יצירת מופת, אך קייסי הצליח להביא למסך דמות מטרידה ומפחידה ומגוונת. פשוט חבל.
אז בעצם מה יש לנו פה?
יש לנו את בוסטון, עיר שמוצגת בתחילת הסרט כאחת שבה אחוז הפשיעה החמורה ומקרי השוד גבוה מאוד ונמצא בעליה. יש לנו חבורה (שמר אפלק מתפקד בראשה) ששודדת משאיות ברינקס ובנקים. הסצנה הראשונה (והמצוינת) מראה את אותם מבצעים שוד בבנק. הכל מתוכנן ומדויק להפליא על השעון. אפלק מצליח להעביר את הלחץ שעובר על הלקוחות ועובדי הבנק בצורה משכנעת. הצילום מדויק, העריכה הדוקה ופס הקול מושלם. הסצנה עובדת ואנחנו יחד עם העובדים נלחצים ומרגישים בתוך הבנק. הסצנה מסתיימת כשהחבורה חוטפת את מנהלת הבנק, מהלך שלא היה מתוכנן. סצינת החטיפה מראה לנו את החברים בכנופייה. בן הוא המוח של החבורה וכמובן הסנטימנטלי. ג'רמי רנר (המצויי ) משחק את המופרע של החבורה, ויש עוד שניים שלא באמת חשובים לנו, אחד הנהג והשני נקרא לו ה"טכנאי".
הגדולה של אפלק בכסא הבמאי היא שהוא מצליח לקחת את ז'אנר סרטי השוד ולהתאים בול כל שוט ושוט. כל סצנה עומדת במקומה הנכון וכל קאט הוא במקום הנכון. סצנות השוד מהוקצעות ביותר ומותחות מאוד. הצילום הוא פשוט נכון, כשהמצלמה צריכה להיות יציבה היא יציבה, כשיש רגע בו מצופה מאיתנו הצופים להלחץ, המצלמה מתחילה לזוז ולרעוד. הכול פשוט במקום הנכון.
בימוי השחקנים הוא מוצלח מאוד במיוחד עם ג'רמי ריינר בתפקיד החבר הפושע שאיננו מסוגל להפסיק עם האלימות. ריינר נותן משחק מצויין ואמין ביותר, מהמבטא הבוסטוני ועד אפילו הבעות הפנים הכי קטנות. הוא מביא למסך דמות מלחיצה שאי אפשר להוריד ממנה את העיניים. שאר השחקנים : ג'ון האם (המוכר לכם ממד מן) , פיט פוסטלווייט (שזכור לטוב מתפקידו המדהים ב"בשם האב" המופתי) וכריס קופר, כולם פשוט מתאימים בול לתפקיד. כל אחד מביא למסך בדיוק את הניואנסים הנכונים. החל מהאם בתור השוטר הרודף אחרי החבורה ועד קופר בתור אביו של אפלק הנמצא בבית סוהר על חטיפה שלא הצליחה, כל שחקני המשנה עוזרים להתפתחות המתח והעלילה.
הנקודה החלשה של הסרט היא דווקא אפלק בתפקיד הראשי, דווקא פה הוא פישל ובגדול. הרצון של הדמות לברוח מחיי הפשע לא עובר מסך בצורה אמינה אפילו לרגע. כל הסרט הוא נראה אנמי והרגשות שצריכים לעבור דרך המסך לא עוברים בכלל. יש משהו בפרצוף שלו שפשוט מעצבן ושום דבר אחר. כל כך חבל כי גיליתי בשני סרטים במאי מוכשר מאוד, במאי שיודע להעביר מתח למסך בצורה מצויינת. גיליתי במאי עם יכולות מאוד גבוהות שמפיל את עצמו.
וזהו. בנימה זו מר אפלק היקר ארצה לפנות אליך אישית ולומר לך כך- "עזוב אגו בצד, תשאר לך מאחורי המצלמה ותחסוך מאיתנו את הפרצוף היפה שלך. תאמין לי שאנחנו נחייה בלי לראות אותו על המסך הגדול "
סרט אדיר , משחק מעולה !
יפה יפה.
גם אני שונא את בן אפלק (חוץ מבוויל האנטינג ובארמגדון, בהם רק חצי שנאתי אותו).
לא ראיתי את הסרט, אז אין לי מושג, אבל הכתיבה של האיש הכתום מאוד יפה.
אוסיף תהייה לא קשורה – ראיתי עכשיו את סקוט פילגרם נגד העולם. מישהו יכול להסביר לי מה מגניב בסרט הזה??? סתם שיעמומון. איך הוא מקבל 8.1 ב-IMDB?!
ואסיים באנקדוטה – הידעתם, שבן אפלק ומאט דיימון טוענים שההחלטה מי ישחק את מי בוויל האנטינג הוכרעה בהטלת מטבע?! מעניין מה קורה אם המטבע היה נופל הפוך…
האיש היפה
האיש היפה היקר
אתה לא היחיד שלא הבין את המהומה על סקוט פילגרם. לדעתי היה עובד הרבה יותר טוב כסרט קצר ( עד חצי שעה ). אני חושב שאחת הבעיות ( ויש כמה ) העיקריות שיש בסרט הוא העניין שלאחר חצי שעה של צפייה הבנו את הגימק ( הנחמד תחילה ) ומשם הסרט כבר חוזר על עצמו ללא סוף. כמובן שאפשר להוסיף גם שמייקל סרה פשוט בלתי נסבל בסרט!!!!!
This is the third movie we saw on the orange man's recommendation, and we are three for three. I was totally involved in the story from the beginning of the movie. Great action and great acting. Thank you Orange Man, we will keep following your blog